100 anys de vins escumosos, 70 anys de llargues criances
Les famílies Gramona i Batlle, viticultors i cellerers, s’unien en matrimoni a principis del segle XX, donant peu al naixement dels primers vins escumosos de la casa. Generacions després els seus membres seguim treballant les terres amb les que els nostres avantpassats van començar a elaborar vi ara fa 140 anys, i de les que en va néixer un dels nostres vins més emblemàtics: III Lustros, el primer escumós de llarga criança del país, elaborat l’any 1951. Així és com aquest 2021 celebrem que el treball, la perseverança i la passió pel vi de la nostra família s’ha convertit en història viva.
Història en moviment
Era l’any 1921 quan el matrimoni format per Pilar Batlle i Bartomeu Gramona va presentar els seus primers escumosos al mercat. Cent anys –i tres generacions després- hem arribat fins aquí com un dels cellers més reconeguts del món del vi escumós al Penedès, sent encara un celler familiar i artesanal que durant aquest temps ha experimentat canvis significatius, com el pas a la biodinàmica, l’aposta per la sostenibilitat i l’elaboració regular de l’escumós amb més criança del mercat nacional – Enoteca Gramona-.
Pioners de la llarga criança
Dels nostres avantpassats hem après la perseverança que es requereix en aquest ofici, així com la paciència necessària per embotellar el temps. D’aquí que les llargues criances estiguin en el nostre ADN. Factor que sens dubte ens va ajudar a elaborar el primer vi escumós de llarga criança del país: III Lustros. Aquest Brut Nature amb set anys de criança, va ser elaborat per primera vegada l’any 1951 pels germans Bartomeu i Josep Lluís Gramona, quarta generació de cellerers. Un vi amb caràcter, que mostra la puresa de la terra de la qual prové i també de l’artesania que precisa. I que, 70 anys després, segueix sent una icona dels escumosos d’aquest país.
Amb III Lustros reafirmem un aprenentatge molt valuós: perllongant el temps de repòs de les ampolles, el vi guanya en expressivitat alhora que conserva una encomiable frescor, donant lloc a sensacions més elegants, equilibrades i complexes.
La Finca Font de Jui
Pau Batlle, que es va educar per “afinar” els vins, va treballar fins aconseguir comprar les terres que havia conreat el seu pare des de 1850. Entre d’altres parcel·les, allà s’hi trobava La Plana, part del que avui coneixem com el Paratge Font de Jui, constituït per 22,5 hectàrees de xarel·lo i macabeu. Una terra que seguim treballant de manera manual, incloent la verema, la poda de respecte i el llaurat de la terra a cavall. Ho fem com ja ho feia la primera generació, que sabien molt bé que el contacte amb la terra és fonamental per a l’elaboració d’un bon vi.
D’aquest paratge, on hi conviuen ceps octogenaris amb ceps renovats, hi segueixen naixen els nostres vins escumosos més emblemàtics.
Sis generacions de viticultors i cellerers
Els membres de la família Batlle treballaven com a viticultors al Penedès durant tot el segle XIX. A finals del mateix, el 1881, la família va construir el seu propi celler, el Celler Batlle (que avui dona nom a un dels nostres vins escumosos més preuats, homenatjant aquesta part de la família), i va començar a exportar el seu propi vi a França durant la fil·loxera. El 1921, la tercera generació, liderada per Pilar Batlle, que es va casar amb Bartomeu Gramona, de família de Sant Sadurní, propietària de tabernes a Barcelona i impulsors de la revista La Vid Catalana, pionera en el món del les capçaleres enològiques en aquell moment-, van construir les caves on, encara avui, hi continuen descansant les ampolles de vi escumós. Els seus fills, a més de seguir amb el negoci familiar, van ser pioners en l’aposta per la llarga criança d’aquests vins. La cinquena generació, formada pels cosins Jaume i Xavier, seguim al capdavant de la casa, fomentant el respecte per l’entorn des de la feina a la terra fins a l’elaboració al celler.
La sisena generació, amb Roc i Leo Gramona, continuem amb el llegat familiar explorant noves formes d’expressar el terrer, sempre creixent i enriquint-nos de la nostra història.
Aniversari i celebracions
Com a bons amants de la terra i de l’artesania, hem anat forjant el camí fins aquí, apostant sempre per la major qualitat en cada un dels passos de l’elaboració dels nostres vins. Pel camí, que no sempre ha estat fàcil, hem trobat veritables amics/gues i companys/es que han recorregut amb nosaltres bona part del trajecte. Amb tots ells brindarem en els propers mesos a través de diversos actes commemoratius que s’aniran anunciant en el moment corresponent. Per un any de CELEBRACIONS, amb majúscules.